Jak vybrat horské kolo?

Horská kola, označována také jako MTB kola, se v České republice těší velké oblibě. Zpříjemňují nám víkendy a dovolené nebo usnadňují cesty do práce. Víte, na základě jakých parametrů zvolit vhodné horské kolo? Pokud ne, tak nevadí. Rádi vám poradíme. Přečtěte si, jak vybrat horské kolo.

Nejlépe hodnocené modely horských kol

Horská kola vs. ostatní typy jízdních kol

Za jakým účelem si jízdní kolo pořizujete? Tuto otázku si položte předtím, než s výběrem vůbec začnete. Ujasněte si, kde hodláte jezdit. Horská kola jsou navržena pro jízdu mimo zpevněné komunikace, především na polní a lesní cesty a do náročného terénu. Plánujete-li drtivou většinu svých jízd trávit právě tam, pak jste v sekci horských kol správně.

Jestli chcete lehký terén výrazně kombinovat se silnicemi, zvažte krosové kolo. Pro jízdu čistě po asfaltu je nejlepší kolo silniční. Neznamená to, že s horským kolem na silnici nesmíte. Jen počítejte s tím, že z důvodu vyššího valivého odporu vám horské kolo po silnici pojede pomaleji a vy budete ještě k tomu muset vynaložit větší úsilí.

Horské kolo: Specifika

Horské kolo se oproti jiným vyráběným modelům v řadě ohledů odlišuje. Podívejte se na hlavní rozdíly.

  • Široké pláště s výrazným vzorkem vám při jízdě v terénu dodávají větší jistotu. Zajišťují výbornou přilnavost s povrchem a pomáhají absorbovat nárazy. Současným trendem je rozměry pláště ještě mírně rozšiřovat.

  • Odpružení přední vidlice poskytuje pohodlnější jízdu i na hrbolatém terénu. Kromě komfortu má za následek lepší kontakt kola s povrchem. Tato skutečnost se pozitivně promítá v ovladatelnosti horského kola a to rovněž při sjezdech na nerovném terénu.

  • Specifická konstrukce kola: Jízdě v terénu je přizpůsobena celková geometrie rámu a stavba kola. Rám bývá kratší a robustnější. Řídítka jsou typicky rovná a široká. Jezdci dodají větší jistotu – kolo je mnohem stabilnější. Podobně jako u plášťů se i řídítka v posledních letech spíše rozšiřují. Stále však musí být adekvátní k postavě jezdce.

  • Kotoučové brzdy: Brzdy u jízdních kol mohou být ráfkové, nebo kotoučové. Princip ráfkových brzd spočívá v tření brzdového špalíku o brzdnou plochu ráfku. U kotoučových brzd dochází k přitlačování brzdového kotouče k pevné destičce a brzdění má na svědomí vzniklé tření. Vzhledem k tomu, že kotoučové brzdy jsou mnohem méně náchylné na vodu a bláto, tak jsou u horských kol jasnou volbou.

  • Pomalu laděný pohon: Jízda v terénu je náročnější než po silnici. Předpokládá se, že budete překonávat výjezdy do kopce, abyste si mohli užít adrenalinový sjezd. Tomu jsou přizpůsobeny převody MTB kola, které jsou v porovnání s ostatními typy vyladěny spíše na pomalejší jízdu.

Horská kola: Typy podle způsobu odpružení

Kategorie horských kol je velmi široká, není proto od věci si výběr trochu zúžit. Nejsnazší je, když si hned na začátku ujasníte, jaký typ MTB kola hledáte. Základní dělení reflektuje způsob odpružení. Vycházejme z toho, že s horským kolem, které žádné odpružení nemá, už se v dnešní době v podstatě nesetkáte. U obou zmíněných typů často existuje možnost uzamčení odpružení. Tato funkce vám přijde vhod v situacích, kdy odpružení není potřeba, například při jízdě na silnici.

Hardtaily/horská kola s pevným rámem

Hardtaily mají odpruženou přední vidlici a pevný rám. Jedná se o nejrychlejší a nejlehčí MTB kola. Díky své jednoduché konstrukci jsou horská kola s pevným rámem cenově dostupná. Vynikají dobrou odezvou při šlapání do pedálů a při jízdě na zpevněných cestách. Hůře se ale přizpůsobují členitějšímu povrchu. V náročném terénu nebudou tato horská kola příliš komfortní.

Horské kolo celoodpružené

Celoodpružené kolo má oproti prvnímu typu navíc ještě zadní odpružení zakomponované v rámu. Výsledkem je lepší kontakt s povrchem u předního i zadního kola, maximální trakce a větší pohodlí. Horské kolo celoodpružené ocení hlavně jezdci, kteří vyhledávají těžší terén. Systém vyžaduje složitější konstrukci, s čímž souvisí vyšší hmotnost MTB kola a nutnost častějšího čištění a promazávání. Počítejte s tím, že pro stejně rychlou jízdu budete muset vynaložit více energie než na hardtailu.

Míru odpružení můžete sledovat na parametru, který se nazývá zdvih tlumení. Ten se standardně pohybuje mezi 80–220 mm. Tento údaj si lze zjednodušeně představit jako výšku předmětu, kterou MTB kolo přejede bez toho, aniž by muselo „nadskočit“. U rekreačních cyklistů se doporučuje držet zdvih tlumení níže, zhruba mezi 80–100 mm. Horská kola s vyššími hodnotami by si měli pořizovat ostřílení jezdci. Pokud plánujete výlety do extrémně náročných terénů, pak se vám kolo s velkou mírou odpružení rozhodně vyplatí.

Horská kola: Typy podle jezdeckých disciplín

Další dělení MTB kol zohledňuje konkrétní jezdecké disciplíny, pro které byl daný model primárně navržen.

Horská kola cross-country (XC)

Nejběžnější typ, který může disponovat oběma druhy odpružení, nicméně obvykle přichází jako hardtail. Univerzální kolo, které vás podrží při prudkém stoupání, při lehčím, technickém sjezdu i při dlouhém šlapání po rovině. Míra odpružení se pohybuje v nižších hodnotách. Tento typ kol bývá označován písmeny XC.

Horská kola trail

Horská kola navržena pro traily – uměle vytvořené lesní cestičky. Geometrie je přizpůsobena více na sjezd, ale bez problémů na těchto kolech vyjedete i prudká stoupání. Zdvih tlumení bude vyšší než u cross-country horských kol, zhruba v rozmezí 110–140 mm.

Horská kola enduro

Horská kola enduro se již velmi přibližují sjezdovým speciálům, jsou ideální pro technický sjezd terénem. Sjedete na nich náročnější tratě, než jaké naleznete v trailových centrech. Stále na nich dokážete překonat stoupání, ale o poznání hůře a pomaleji v porovnání s oběma předešlými typy.

Sjezdová horská kola

Horská kola navržena pro extrémní sjezdy v náročném terénu. Sjezdová kola se pro běžnou jízdu nehodí, celková geometrie není uzpůsobena ani na delší šlapání do pedálů. Sedlo je umístěno podstatně níže. Počítá se s tím, že na vrchol trati se jezdec dopraví jiným způsobem než na kole, například lanovkou.

Horská kola: Dělení podle jezdce

Další dělení, se kterým se setkáte, vychází z toho, kdo na kole bude jezdit.

  • Pánské horské kolo: Vhodnější označení je unisexové. Na těchto kolech totiž mohou bez problémů jezdit i ženy. Délka rámu a představce, šířka řídítek a celkově velikost kola bude spíše počítat s vyšší postavou jezdce. Drobnější ženy si lépe vyberou v sekci dámských kol.

  • Dámské horské kolo: Dámská kola jsou přizpůsobena na míru ženám. Mají níže položenou horní část rámu, užší řídítka a celkově menší velikost. Zvýšený důraz je kladen na pohodlí. V neposlední řadě bude dámským preferencím odpovídat design.

  • Dětské horské kolo: Speciální kola pro nejmenší jezdce a náctileté. Klíčové je zvolit správnou velikost. Myslete na to, že dítě musí při sezení dosáhnout špičkou nohy na zem. Rovněž páčky brzd musí být ve vzdálenosti, aby na ně dosáhly malé dětské ruce. Na dětských MTB kolech se na rozdíl od ostatních modelů přiliš neimplementují brzdy na principu protisměrného šlapání, protože tento způsob brzdění není v terénu vhodný.

Horské kolo: Na jaké parametry se zaměřit?

Nyní už víte, jaký typ kola se pro vás hodí a jaký způsob odpružení byste měli zvolit vzhledem k tomu, kde budete jezdit. Jaké další parametry při výběru MTB kola zohledňovat?

Průměr kol

To první, co budete muset rozhodnout, je průměr kol. Velikost ráfku, jak je tento parametr také nazýván, se udává v palcích. Dříve to bylo u horských kol velmi jednoduché, protože se vyráběla jen s průměrem kol 26 palců. Horské kolo 26 palců zcela nevymizelo, ale potkáte jich málo. V současné době se doporučují zejména menší cyklistům, případně nalézají uplatnění ve speciálních disciplínách, jako například ve freeridu. Výhoda těchto MTB kol spočívá v dobré točivosti a rychlé akceleraci.

Hlavním trendem je dnes horské kolo 29 palců, které dává jezdci při jízdě v terénu větší stabilitu, komfort a lepší tlumicí vlastnosti při přejíždění překážek. Větší velikost s sebou zpravidla ale přinese i mírně vyšší hmotnost a horší ovladatelnost. Během posledních let vznikla speciální kategorie, která se pokouší eliminovat nevýhody obou zmíněných typů. Jedná se o horské kolo 27,5". Cílem je stabilita při zachování co největší obratnosti.

Velikost rámu

Velikost rámu se měří jako vzdálenost od středové osy až po konec sedlové trubky. Udává se opět v palcích. Někdy se setkáte s označením velikostí jako u oblečení – S, M, L a XL. Podle obecného pravidla by měl mít dospělý jezdec rámovou trubku vzdálenou zhruba 8–10 cm od rozkroku ve chvíli, kdy stojí obkročmo nad rámem kola. Orientačně vám může pomoci následující tabulka.

 

Výška postavy

Velikost rámu

150 až 160 cm

15–16"

160 až 165 cm

16–17"

166 až 170 cm

17–18"

171 až 175 cm

18–19"

176 až 180 cm

19–20"

181 až 185 cm

20–21"

185 až 190 cm

21–22"

190 cm a více

22"+

Řídítka

Pro bezpečnou a pohodlnou jízdu je důležité vybrat řídítka správných rozměrů. Volba závisí především na preferencích jezdce. Šíře řídítek se standardně pohybuje mezi 600–800 mm. Na výběr máte mezi rovnými a lomenými řídítky. S lomenými řídítky bude pozice cyklisty v sedle o poznání vzpřímenější.

Odpružení vidlice

Jak bylo řečeno, u MTB kol je vždy odpružena alespoň přední vidlice. Dochází k tomu pomocí pružiny, případně tzv. vzduchovým odpružením. Druhá možnost vám dává větší variabilitu – zejména možnost nastavení tlaku vzduchu podle váhy jezdce. Pro běžné uživatele je však podstatnější, aby se odpružení dalo uzamknout.

Převody

Horské kolo bude disponovat několika převodovými stupni. Vy díky tomu můžete přizpůsobovat svoji jízdu podle terénu. Obecně se dá říct, že čím více převodových stupňů, tím lépe, protože máte více možností. Na druhou stranu si uvědomte, že s větším počtem stupňů vám roste riziko křížení řetězu i jeho opotřebení.

Další výbava

Koupí horského kola to zdaleka nekončí. Jestliže to s jízdou v terénu myslíte vážně, pak byste si měli opatřit nášlapné pedály. Ty vám kromě efektivnějšího šlapání dodají i lepší ovladatelnost. Rozhodně při jízdě na MTB kole nezapomínejte na bezpečnost. Samozřejmostí by měla být správně zvolená cyklistická přilba, světla, ale zachránit vás mohou i reflexní doplňky.

Horské kolo: Cena

Základní horská kola se s těmi poloprofesionálními a profesionálními nedají srovnat parametry ani cenou. Horské kolo pro rekreačního jezdce se dá bez problémů pořídit do deseti tisíc korun. Sportovněji založení jedinci obvykle vybírají MTB kola mezi 15–25 tisíci korun. Nadšenci do horských kol, kteří pravidelně brázdí terén, se budou pohybovat v řádu několika desítek tisíc korun. Ta nejlepší horská kola stojí klidně jako auto a nemusí vám na ně stačit ani 200 tisíc korun.

Nejoblíbenější cyklistické doplňky a vybavení